Mi az? Ugyanannyiba kerül Angliában, mint itthon!

2021-10-19 13:39 | #Anglia #infláció #vásárlás

Hát persze, hogy a bevásárlás. A Lidl után az Aldival is elkészítette azt az összehasonlító elemzést a G7, melynek célja, hogy a magyar fogyasztók képet kapjanak a külföldi árakról - írja az ugytudjuk.hu.

A cikk arra jutott, hogy

az Egyesült Királyságban lényegében ugyanannyit fizetünk a kasszánál, csakhogy ők eleve 4-szer több pénzből gazdálkodhatnak.

Az elemzéshez többféle termék árát is nézték, köztük például a durum spagettiét. Ez a külföldön élő magyar szerint kilogrammonként 40 pennybe kerül, ami kint nagyjából 166 forintot jelent. Ugyanez termék itthon már 518 forintba kerül.

A lap megfogalmazása szerint a rizsnél „megint erősen kerekedett a szemük”, ugyanis 187 forintnak megfelelő kilónkénti árat kaptak. A magyar Aldiban viszont ugyanez már 2020 vége óta 368 forintba kerül.

Az adatfelvétel szeptember 30-án zajlott, 416 forintos fontárfolyammal számolva. Ez alapján a G7 szerint a 31 vizsgált termékből 14 volt olcsóbb Angliában, mint Magyarországon, és sokszor nem is kevéssel:

a burgonya, a liszt, a répa és egyes tejtermékek is jóval olcsóbbak kint.

Az elemzés arra is rávilágít, hogy Angliában 13 260 forintnak megfelelő fontot, Magyarországon pedig 11 886 forintot fizettünk volna ugyanazért a 31 termékért, ugyanabban a mennyiségben.

Így a cikk szerint az angol Aldi 11,5 százalékkal drágább, mint a magyar, vagyis lényegében hiába olcsóbb a 31-ből 14 termék kint, ha a többi 17 magasabb árszintje ezt ellensúlyozza.

Csakhogy az Egyesült Királyságban a nettó medián bér (azaz nem az átlag, hanem az a középérték, amelytől felfelé és lefelé is ugyanannyi elem van) ma 2000 font körül van, vagyis 850 ezer forintnak felel meg. A magyar nettó medián bérről ugyan nincs friss hivatalos adat, de az Eurostat 2020-os eredményei alapján nagyjából 210 ezer forinttal lehet számolni.

Lényegében tehát az Egyesült Királyságban úgy élik meg az árakat a vásárlók, mintha mi a mostani áraink negyedét fizetnénk csak ki itthon.

Fotó: pixabay.com