Az első baleset október 4-én, hajnali 5 óra környékén történt, amikor egy kamion elgázolt egy szalagkorláttal elzárt területen gyalogló külföldi férfit. A Népszava információi szerint az elütött férfi egy lengyel építőmunkás volt, akinek ez volt az első napja az építkezésen. Az út túloldalára akart átmenni, mikor az autópályán elgázolta egy katonai konvoj kamionja. „Nem ismerte még a terepet”, mondták a Népszavának az útépítésen dolgozó munkások, akiknek munkaideje csak hajnali hat órától kezdődik, de hogy ne legyen csúszás, általában hajnali öt órakor már helyszínen vannak a munkagépek előkészítése végett.
Az átadott 26,4 kilométer csak papíron 2x2 sávos, ugyanis folyamatos terelések és 2x1-ből 2x2-es sávba történő átmenetek tarkítják az útszakaszt, amit minden nap munkások és munkagépek vesznek körül. Ugyanis ez még mindig egy építési terület, amin a részátadásnak köszönhetően megindult az autós forgalom. Az R67-esen amúgy nemcsak útépítő munkások dolgoznak, hanem Dél-Somogyból naponta 200 kilométert ingázó közmunkások is.
A nem megfelelő útjelzéseknek a napokban lett meg az első eredménye, mikor október 5-én, Somogyaszalónál egy személyautó lehajtott az új bekötőútról, és egy 5 méter mély szakadékba zuhant.
A Kaposvár Most Facebook-oldalán a balesetek alatti kommentek sorra számolnak be az út hiányosságairól:
„Tegnap 10 percen belül 2 életveszélyes balesetet sikerült szerencsére megúszni, aminek az oka az volt, hogy az úton közlekedők abban a hitben autóztak, hogy az út 2x2 sávos, holott 1x1. Kényelmesen előztek, akárcsak az autópályán, miközben az átterelt forgalom közlekedett szembe. Sokkal nagyobb és figyelemfelhívóbb jelzések kellenek, hogy szinte sehol nem 2x2 még!! Mindenki nagyon figyeljen!!” , írta le élményeit az új útszakaszról egy kommentelő az elgázolt lengyel munkás esete kapcsán.
„Nincs jelzés. Ma jártunk arra. Se fény se semmi. Csak terelés a 90 fokos lehajtóra. Fasza ötlet volt "Részátadni" de tényleg. Várhatott volna még. Nem beszélve a szűkös éles körforgalmakról. Szintén érdekes konstrukció”, olvashatjuk egy másik hozzászólásban a somogyaszalói eset kapcsán.
A legtöbb komment a „részátadást” emeli ki, mint a problémák egyik fő forrását:
„Nem kell részenként átadni. Nem azt kifogásolják az emberek, hogy ideiglenes vonalon kell haladni, amíg készül az út, hanem ha valaminek ünnepélyes átadása van, akkor joggal gondolják azt, hogy az elkészült és teljes biztonsággal használható”, olvashatjuk a Most Facebook-olalának kommentszekciójában.
A részátadásnak azonban vannak pártolói is, többek között a Sonline főszerkesztője, Lengyel János, aki „(R)észátadás” című jegyzetében védi meg az útszakaszt, Gelencsér Attilát és Szita Károlyt. Az írásból az is kiderült, hogy az átadás nem Gelncsér ötlete volt, hanem Szita Károly szorgalmazta.
– Aki a leginkább ludas (lehet) ebben az ügyben, ő Szita Károly, Kaposvár polgármestere. Ugyanis ő volt az, aki amellett, hogy az évtizedek óta húzódó projekt legfőbb szószólója, s Isten bocsássa meg, kijárója, a legutóbbi bejáráson arra kérte az építőket: ha olyan állapotba kerül a beruházás, hogy az már biztonságosan igénybe vehető, az út elkerüli a köztes településeket, s gyorsabban juthatunk el az M7-es autópályára, akkor azt a szakaszt, akár határidő előtt is, adják át. Szóval ez történt! – írja Lengyel, azt azonban hogy ez a beszélgetés ténylegesen megtörtént-e, azt csak maga Szita Károly tudhatja, meg ezek szerint Lengyel János. Az etikus újságírás lovagjaként fellépő főszerkesztő azonban konkrét bizonyítékot nem mutat írásában erre a párbeszédre, legyen annyi elég, hogy ő ezt mondta, ő pedig ezt hallotta…
Azzal, hogy Szita Károly és Gelencsér Attila átadta, ezt a befejezetlen útszakaszt nemcsak az autósokat sodorta veszélybe, hanem az autópályán dolgozókat is. Tény, hogy mindkét esetben az emberi mulasztás okozta a tragédiát, azonban az útszakaszon a megszokottnál is nagyobb odafigyelésre van szüksége az autósoknak, különösen az éjszaki órákban. Azzal, hogy egy gyors politikai fogásként átadták ezt a félkész útszakaszt, emberéleteket sodortak veszélyben, aminek már egy héten belül lett halálos következménye.
FRISSÍTÉS: Mint kiderült nemcsak szombaton, hanem pénteken is történt egy hasonló eset, ahol egy autós belehajtott az árokba, ugyanazon az útszakaszon. Úgy tűnik nem tettek azóta se az útszakasz biztosításának érdekében. A szombati esetről szóló cikk alatt több kommentet is olvasni egy pénteki balesetről is: „Meg ha egy helyre gondolunk akkor péntek este is!!(kb. 1/2 9 körül) előttem ment le a töltésről én hívtam a segélyhívót…” – olvashatjuk a Kaposvár Most cikkének kommentjeiben
Szerző: Bogdán Erik
Fotó: police.hu