Lázár János tehet keresztbe Navracsics Tibor álmának, a balatoni körvasútnak

Kpsvr 2022-06-28 13:09:00
A balatoni körvasúthoz kapcsolódó fejlesztések a források lehetőségeihez képest folyamatosan haladnak, jelentős részük mára meg is valósult, kérdés, lesz-e pénz a befejezéshez még elengedhetetlen beruházásokra – mondta a Balatoni Fejlesztési Tanács közlekedési szakértője, Dorner Lajos.

Még a múlt héten írta meg az Azonnali.hu, hogy egy 2016-os kormányhatározat szerint ma már járnia kellene a vonatoknak a balatoni körvasúton, amiről Navracsics Tibor, uniós források felhasználásáért felelős miniszter azt nyilatkozta, az egyik álma hogy megvalósuljon, még ha ebben a kormányzati ciklusban nem is lát erre lehetőséget.

Pedig a kormány már felkérte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t, hogy kezdje el megterveztetni a hiányzó láncszemeket, az északi parti vasút villamosításának folytatását, valamint keleti összekötést Balatonaliga és Balatonakarattya között. De mivel nem zajló beruházásról van szó, és uniós forrásra vár, ezért

ezt a munkát is fenyegeti az a veszély, hogy felkerül Lázár János településfejlesztési miniszter listájára,

amely azokat a beruházásokat tartalmazza majd, amiket – bizonytalan ideig – az eredeti tervek és ígéretek ellenére mégsem valósít meg a kormány.

A fő szempont ugyanis, hogy – ezt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter többször elmondta már kormányinfón – azok a beruházások kerülnek a „halállistára”, amiket még nem kezdtek el megépíteni. Bár a Világos-Akarattya közötti vasúti összekötés csak néhány kilométernyi sínt jelentene, a Balaton egész keleti medencéje közlekedésének szempontjából annál nagyobb jelentőséggel bírna – mondta az Azonnali.hu-nak Dorner Lajos, a Balatoni Fejlesztési Tanács (BFT) közlekedési szakértője. De ennyire ne szaladjunk előre.

Az igaz ugyan, hogy a balatoni körvasút-elképzelés már jó száz éves, de a konkrét elképzeléseket először éppen az önálló államigazgatási szervként működő BFT kérésére vetették papírra még 2007-ben. Igen, a Balatonnak is van saját stratégiája, azt pedig többször is megújították, először 2014-ben, majd legutóbb 2021-ben, és

mindegyikben döntő szerepet kapott a vasút fejlesztése.

Ezeket a terveket – ritka eset Magyarországon – azóta is minden kormány jónak tartotta és eddig be is kerültek az uniós fejlesztési programokba. A stratégia egyértelműen kimondja, hogy a Balaton környékének közlekedését alapvetően a vasútra kell alapozni, és minden érintett településen azonos színvonalú szolgáltatást kell nyújtani.

Ugyanakkor komoly kihívás, hogy a Balaton forgalma két, teljesen eltérő részből áll: a távolabbi településekről az utasokat a tópartra hordó távolsági-, illetve a tóhoz közvetlenül kapcsolódó lokális forgalomból, amely egyrészt a part menti-, másrészt a háttértelepülésekről a partra irányuló forgalmat jelenti.

A balatoni stratégia a megvalósítás során először az első probléma, a megközelítés megoldására fókuszált, az

„Elérhető Balaton” csomag fejlesztéseiből már csak

az északnyugati szektor vasútvonalai, valamint a körbejárhatóság vannak hátra.

Ezért is a Stratégia 2021-es változata a fókuszt már a második probléma, a lokális forgalom megoldására helyezi át, amelynek szintén hangsúlyos eleme a körbejárhatóság. Az „Elérhető Balaton” csomag a legnagyobb forgalom felől közelítette meg a problémát és lépésről lépésre haladt, ahogy az uniós fejlesztési források rendelkezésre álltak.

A stratégia tervezői tudták, hogy pénzt csak akkor tudnak szerezni, ha

értelmes kisebb ütemekre tudják bontani a több évtizedes feladatot,

ugyanis az egyben való megvalósítás forrásigénye olyan nagy, hogy akkor az elképzelés biztosan elbukik.

A 2007-2013 közötti uniós ciklus egyik utolsó projektjeként újult meg a 30-as vasútvonal Lepsény-Szántód-Kőröshegy közötti szakasza, majd ennek folytatásaként, a 2014-2020-as ciklus első projektjeként, haladtak tovább Balatonszentgyörgyig. Vadonatúj pálya épült, mindent újjáépítettek, az összes állomást és megállóhelyet is.

„Ez volt az első olyan közlekedési beruházás Magyarországon, amikor az úgynevezett »menetrend alapú infrastruktúra-fejlesztés« elvét alkalmazták. Oda és azt tervezték és építették, ami az előre kiszámolt menetrend miatt szükséges, és csak azt. Három helyen is épült második vágány, nagysebességű kitérők épültek be, és mindenhol új magas peron épült. Siófoknál közúti aluljáró létesült, és az összes közúti és gyalogos átjárót átépítették, ha kellett, megszüntettek, ha kellett, újakat is nyitottak. Bár sajnos még mindig előfordul, de a megnövekedett forgalom ellenére a vasúti balesetek száma jelentősen csökkent. Emiatt javult az üzembiztonság, a pontosság is”

– mondta Dorner Lajos. A második ütemhez még „hozzá csapták” a Fonyód-Kaposvár vonal felújítását is.

A szakértő szerint bár pénzhiány miatt itt is le kellett húzni pár kisebb tételt a megvalósítandó dolgok listájáról, a déli parton 90 százalékban az épült meg, amit elterveztek. Sorban a következő az északi parti pálya, amelyre sokkal nehezebb pénzt szerezni, mert a 29-es számú vasútvonal nem a transzeurópai Ten-T hálózat része, csak „sima” magyar fővonal. A beérkező nagyon magas ajánlatok miatt a kiírás eredménytelen lett.

Ez volt az a projekt, amelynek már a 2017-es vizes VB-re el kellett volna készülnie (ezt célozta a 2016-os kormányhatározat is), de a költségek elszállása miatt ez nem jött össze. Látva a költségeket, a döntéshozók erősen megfaragták a projektet, a pálya teljes átépítését kihúzták, a vasútvonal villamosítása került a fókuszba.

Első ütemben a Szabadbattyán - Balatonfüred közötti szakasz készült el, 2021 nyarára, a villamosítás mellett négy állomást és a csittényhegyi alagutat tudták újjáépíteni. A MÁV saját hatáskörben végzett egy lassújelek megszüntetését célzó emelt szintű pályakarbantartást, amit elrontottak (nem a megfelelő hőmérsékleten hegesztettek), emiatt

sebességkorlátozásokkal indult az üzem

és csak nyár végére sikerült kijavítani a pályahibákat. A fiaskót sokan az uniós projektnek tudták be, de nem volt igazuk. A dízel-villany mozdonycsere Balatonfüredre került Székesfehérvár helyett, megjelenhettek a modern motorvonatok is. Mivel a vonal forgalmának kétharmada így már megfelelő körülmények között bonyolódhat, az utasok meg is jelentek, máris újabb kapacitásbővítésen kell gondolkodni.

Mondhatni, nagyon is bejött a fejlesztés, amit éppen ezért nem is szabad abbahagyni, senki nem is tervezett ilyet. Most következne a befejező szakasz, az északi part második üteme. Ennek keretében

villamosítanák a még hiányzó Balatonfüred-Tapolca, Keszthely-Tapolca és Tapolca-Ukk vonalszakaszokat,

az első ütemhez hasonló műszaki tartalommal. A 2021-27-es uniós ciklus operatív programjának tervezete 70 milliárd forintot irányoz elő erre a feladatra. A tervezési közbeszerzést egyszer már kiírták, majd visszavonták, ismételt kiírásra vár.

Ha a beruházás megvalósulna, nemcsak a mozdonycserének inthetnénk végleges búcsút, de a Balaton nyugati medencéje már körbejárható lenne, és új járatszervezésre nyílna lehetőség, bevonva a Szombathely, Sopron, Győr, sőt a Bécs felől várható forgalmat is. A MÁV-START Győr-Pécs interrégió járatának nagy sikere azt mutatja, jelentős igény van erre.

„Itt is lehetne olyan körjáratokat szervezni, mint a kelet-magyarországi kör IC, amelyik elindul a Keleti pályaudvarról, majd Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Szolnok érintésével érkezik a Nyugatiba, majd ugyanezt megteszi a másik irányba is. Vagyis egy szerelvény két vonalat is el tud látni, közben pedig nem kell a szerelvényt bolygatni. Ugyanaz a vonat indulhatna a Déliből, majd Keszthely érintésével Szombathely-Sopron is elérhető, visszafelé ugyanez a szerelvény az északi parton haladhat, vagy éppen fordítva”

– mondta Dorner Lajos.

Ez a MÁV-START számára nagy variációs lehetőséget biztosít, és ahelyett, hogy Tapolcán meg Keszthelyen órákig tárolják napközben a vonatokat, azok dolgozhatnak, ami sokkal gazdaságosabb üzemet tesz lehetővé, nem utolsó sorban pedig több utast lehet velük elérni.

A Balaton keleti medencéjében a körbejárhatósághoz zöldmezős beruházás szükséges, de egyáltalán nem megvalósíthatatlan. A cél az, hogy ne kelljen még egy ütem, és valahogyan ez is beleférjen az északi parti második ütembe. Ehhez a már említett mindössze 5 kilométeres átkötés kell Balatonaliga és Balatonakarattya között, de mivel ez zöldmezős, eddig fáztak tőle az illetékesek.

Pedig itt igencsak nem megfelelő a közlekedés: Siófokról nem érhető el vasúton a szomszédos Balatonakarattya vagy Kenese vagy éppen Balatonalmádi sem, busszal pedig nehézkes a közlekedés. Így a Balaton keleti medencéjében szinte teljesen elkülönül egymástól az északi és a déli part forgalma.

A Balatoni Stratégia pont az ilyen helyzetek kezelése miatt is szorgalmazza a fókusz áthelyezését a lokális problémák megoldására, a körvasút keleti átkötése pedig már átvezet ide: egy sor további távolsági járatszervezési lehetőségen felül egy helyi Balatonalmádi-Siófok járatnak is biztosan sok utasa lenne.

Navracsics Tibor amellett, hogy az uniós pénzek megszerzéséért felel a kormányban, egyszersmind az érintett térség egyéniben megválasztott országgyűlési képviselője, és a Balaton Fejlesztési Tanács társelnöke is. Innen már érthető, miért is nyilatkozta azt, amit.

De a pénzek elköltéséért már nem ő felel, a listákat pedig a TIM és Lázár János újsütetű beruházási tárcája közötti villongások közepette kell majd véglegesíteni. Az minimum aggodalomra ad okot, hogy Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója már arról beszélt a brüsszeli uniós csúcson, elképzelhetőnek tartja: egyáltalán nem kapunk pénzt az EU-tól.

Borítókép: Nol.hu

VIA Azonnali.hu

Szólj hozzá!

Amit a DKIM rekordról tudni kell

A hírekben sokszor hallhatjuk, hogy milyen gyakoriak az utóbbi időben az adathalász típusú támadások. A kiberbűnözők napjainkban azzal a trükkel próbálnak adatokat kicsikarni az áldozataikból, hogy hamis színben tüntetik fel magukat. 

Létezik-e kedvező áron megvásárolható kanapé? 

A hírekben gyakran találkozhatunk kihagyhatatlan ajánlatokkal. Ezek közé tartozhat, amikor ellenállhatatlan árakon találunk kitűnő minőségű, elegáns, és felettébb kényelmes ülőgarnitúrát. Ha korrekt kínálatra bukkanunk, érdemes figyelni arra is, hogy nívós terméket szerezzünk be.

Stílusos és praktikus választások minden alkalomra: kapucnis pulóverek

Sokszor hallani a híroldalakon, divatmagazinokban azokról a ruhadarabokról, amelyek elengedhetetlen elemei a kényelmes, mindennapi ruhatárnak, amelyek nem csupán a hűvösebb időszakban viselhetők, hanem az év bármely szakában. 

Egy szállodai rendezvény technikai feltételei

Az utóbbi években a híroldalak arról számoltak be, hogy a céges rendezvények száma folyamatos növekedésben van.

A hatékony munkavégzés garanciája az ipari törlő

Az ipari törlő napjainkban a legkeresettebb termékek közé tartozik. Ez nem véletlen, mert a nagy kiszerelés nagyon jó minőséggel párosul, ami hatékonyan segíti a speciális feladatok elvégzését is. Nincs több fennakadás, nincs több időpazarlás.

Milyen sminktrend hódít a leginkább?

A sminktrendek olyan gyorsan változnak, hogy már szinte lekövethetetlennek tűnnek.

A jövő a modern szerverekben rejlik

Az adatközpontok modern világunk meghatározó részei lettek, ám az üzemeltetésük nagy energiafogyasztást jelent. Az olyan vállalatok, mint a Google vagy az Amazon, hatalmas kapacitásaik révén innovatív megoldásokat keresnek a fenntartható működés érdekében. 

Így lesz tökéletes a téli kert

A kert gondozása minden évszakban különleges tevékenység.

Miért fontosak a monitorhangfalak a zenében?

Egy jó minőségű hifi hangfal kiváló eszköz a zenehallgatáshoz, de a zeneszerkesztéshez elengedhetetlen egy másik típus, a monitorhangfal

Miért érdemes hőszigetelésbe fektetni? 3 tipp, hogy mire figyeljünk!

Az energiatudatosság és a fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap mindennapi életünkben, különösen otthonunk kialakításában.

A lakatos mesterség nyomában – avagy újra reflektorfényben az aprólékos, precíz szakma!

A lakatos szakma az elmúlt években újra előtérbe került, hiszen az ipar számos területén elengedhetetlenek a magasan képzett, tapasztalt szakemberek.

Milyen órát visel a hétköznapok embere?

Te tudtad, hogy az egyik legnépszerűbb óramárka nevének jelentése az, hogy állampolgár? Amikor az 1920-as évek elején a brand megszületett, luxusnak számított az óra viselése. Az elnevezésnek üzenete volt, mely által nagy ismertségre tettek szert.

5 kreatív festési technikát mutatunk, amelyet otthon is kipróbálhatsz

A falak színezése nagyszerű módszer arra, hogy otthonodat egyedivé varázsold, karakteressé és hangulatossá tedd, különösen, ha kreatív megoldások révén textúrát, mélységet és nem utolsósorban egyéni stílust adsz nekik.

Forró italkülönlegességek őszre

Ahogy az őszi hűvös szél végigsimítja az arcunkat és megérezzük a természet lassú elcsendesedését, nincs is jobb, mint a séta után egy puha takaróba burkolózva letelepedni otthonunk kényelmes zugában egy nagy bögre forró itallal a kezünkben, hallgatni a világ híreit, böngészni a híroldalakat. Ezek azok a pillanatok – a csípős hidegből belépni a fűszeres illatokat árasztó meleg szobába – amikor megtudhatjuk, mi az az igazi meghittség.

A Mensa Társasjátékdíj győztesei

A Mensa HungarIQa a nemzetközi Mensa Egyesület magyarországi szervezete. Az egyesület célja a magas intelligenciájú emberek összefogása. 2024-ben immáron tizenhatodik alkalommal osztotta ki a Mensa HungarIQa a Mensa Társasjátékdíjat.

Igaz, hogy normális állapot, ha ősszel több hajszálunk hullik ki?

Ahogy beköszönt az ősz, nemcsak a természetben, hanem a testünkben is jelentős átalakulások jelentkeznek. A hajhullás, mint a szezonális változások egyike, sokakat érint, és fontos, hogy megértsük, miért történik ez.

Milyen speciális kialakítású talpa lehet a munkavédelmi cipőnek?

A munkavédelmi cipők használatával számos baleset elkerülhető lehet a munkavégzés közben. A különböző iparágak eltérő igényei miatt sokféle változatban kaphatóak ezek a lábbelik.

Amit a babák fejlődéséről tudni érdemes

A baba megszületése után az egyik központi kérdése lesz az anyukáknak: megfelelően gyarapszik-e a gyermek. A kicsik különböző életkorának eltérő, más és más optimális fejlődési üteme van. Sokszor még a híradások is beszámolnak arról, hogy mikor, mire érdemes figyelni. Most mi is ezt tesszük.

Mesterséges intelligencia a futócipő kiválasztásához?

Az AI-t életünk egyre több területén hívjuk segítségül. A munkánk során éppúgy, mint a szabadidős tevékenységeknél. De vajon például az öltözködésben lehet-e támogató partnerünk? Az általános válasz az, hogy minden bizonnyal, hiszen a lehetséges információknak birtokában van.

Összefügg-e az éjszakai légzés és fogszuvasodás?

Annyira természetes, hogy lélegzünk, hogy bele sem gondolunk, mennyi mindenre van hatással a megfelelő levegővétel. Egyrészt a helyes, vagyis az orrlégzés javítja az alvás minőségét, ami pedig a mentális egészségünkre van jó hatással.