Törvénymódosítás a fejünk felett: önállótlan pedagógusok neveljék önállóságra a gyerekeket? címmel juttatott el közleményt szerkesztőségünkhöz a Szülői Hang Közösség, melyet változtatás nélkül közlünk:
- A kormányzat által benyújtott törvénytervezet szerint az tesz jót gyermekeinknek, ha a pedagógusok szakmai önállóságát tovább csorbítják, és a teljesítményértékelési rendszerrel kiszolgáltatottá teszik őket az igazgatók és a fenntartó önkényének.
- A pedagógushiányra nem jelent megoldást az óraadók számának növelése és a pedagógushallgatók alkalmazása, melyek csak legalizálják a rossz gyakorlatokat; a béremelés EU-s támogatásokhoz kötése elfogadhatatlan, és riasztó a pályaválasztók számára.
- Március 10-ig van lehetőségünk írásban tiltakozni, amihez szülői mintalevelet tettünk közzé.
Szülőként tiltakozunk a pedagógusok jogainak elvétele ellen, hiszen ez egyben azt is jelenti, hogy nem tudnak a gyerekekkel legjobb tudásuk és lelkiismeretük szerint foglalkozni. A kormány olyan jogszabályok elfogadását tervezi, amelyben a nevelőtestület elveszti döntési jogát (legfeljebb véleményezhet)
- az intézmény pedagógiai programjáról,
- az éves munkatervről,
- a szervezeti és működési szabályzatról (SZMSZ),
- a beszámolók, továbbképzési programok elfogadásáról.
Ha elvesszük a pedagógusok jogát, hogy dönthessenek az iskolák, óvodák működéséről és mások döntését erőltetjük rájuk, akkor az önállótlan pedagógusok hogyan fognak önálló gyerekeket nevelni? A szabad, a gyermekek érdekében önálló döntéseket meghozni képes nevelőtestületek tudják csak betölteni a feladatukat, ez most újabb csorbát szenved, és a helyzetet csak tovább súlyosbítja a pedagógusok évenkénti szigorú teljesítményértékelése.
Bár elsőre vonzónak tűnhet az elképzelés, hogy a többet és jobban dolgozó pedagógusok nagyobb fizetést kapjanak, a konkrét javaslat kapcsán sok probléma merül fel, melyek közvetlenül hatnak a gyerekekre is, és fennáll a veszély, hogy a rendszer ronthatja a magyar közoktatás minőségét. A következő problémákra hívjuk fel a figyelmet, melyeket honlapunkon kifejtünk.
- A rendszer kiváló pedagógusokat is a jutalom megvonásával büntethet.
- A diákok érdemjegyeit is torzíthatja.
- A látványos teljesítményt jobban díjazza a rendszer, mint az érdemi pedagógiai munkát.
- A kompetenciamérések eredményei manipulálhatóak.
- Az igazgatók érdemi kontroll nélkül teljhatalmat kapnak.
- A túlórázás továbbra sem kifizetődő.
- Nem alkalmazkodik az év közben felmerülő igényekhez.
- A nehézségekkel küzdő gyerekek támogatása sérülhet.
- A szubjektív szempontok alkalmasak a kritikus vélemények elhallgattatására.
- Bérfeszültség.
- Túl nagy bürokrácia.
- A tankerület és a minisztérium túlhatalma.
A tervezett teljesítményértékeléssel kapcsolatban a következőket javasoljuk.
- Az intézmények saját hatáskörben, a pedagógusok véleménye alapján dönthessenek a teljesítményértékelő rendszerről és annak bevezetéséről.
- Az igazgatói kinevezéseknél szükséges visszaállítani a pedagógusok és a szülők véleményezési és egyetértési jogát.
- A pedagógusok teljesítményértékelési rendszerének része kell, hogy legyen az igazgató, a tankerület (fenntartó) és a minisztérium pedagógusok általi értékelésének is.
A törvénymódosítás tervezete további jogokat vesz el nemcsak a nevelőtestülettől, hanem a szülőktől is. A fegyelmi ügyekben korábban a nevelőtestület döntött, míg a tervezett módosítás szerint a fegyelmi határozatot az igazgatóból, a fenntartó delegáltjából és a nevelőtestület képviseletében eljáró pedagógusból álló bizottság hozza meg. A szülő már nem indíthat eljárást a fegyelmi határozat ellen. Ezáltal várhatóan a döntések kevésbé a gyermek érdekeit szemmel tartó pedagógiai szempontok szerint, hanem az intézmény saját érdekei szerint történhetnek, aminek a gyerekek és szülők is ki lesznek szolgáltatva. A gyermek nevelésére irányuló erőfeszítések, pszichológus, fejlesztőpedagógus és más szakemberek bevonása helyett egyszerűbb lesz megválni a tanulótól.
Az óriási pedagógushiány súlyosan veszélyezteti gyermekeink és országunk jövőjét, de a kormányzat ahelyett, hogy a valódi megoldást keresett és talált volna, csak a szentesíti a rossz gyakorlatokat. Bevezetik a vándortanár fogalmát, aki más intézményekben is dolgozik, az óraadó pedagógusok száma megnövekedhet, és állami intézményekben akár a nevelőtestület több mint fele is lehet óraadó. Lehetővé teszik a pedagógushallgató alkalmazását is, ami nemcsak az oktatás minőségét rontja, hanem a pedagógusképzést is kevésbé vonzóvá teszi, súlyosbítva a bajt.
A valódi megoldás a pedagógusok anyagi, szakmai és erkölcsi megbecsülése lenne. Az idei 10%-os pótlékemelés messze elmarad az inflációtól. Bár az EU-s források megérkezésével további béremelést ígérnek, elfogadhatatlan, hogy a gyermekeinket oktató, nevelő pedagógusok anyagi megbecsülése az EU-s forrásoktól függjön. Ezzel nemzetünk függetlenségét adjuk fel, hiszen valójában nekünk magyaroknak a közös befizetéseinkből kellene biztosítanunk az oktatási rendszer hatékony működését. Az EU-s források csak 2030-ig állnak rendelkezésre, és a kormányzat is csak addig garantálja a megemelt fizetéseket. Aki tehát most áll pályaválasztás előtt, az méltán feltételezheti, hogy az egyetem elvégzése után hamarosan az EU-s források megszűnnek, és ezután a kormányzat ugyanúgy cserben hagyja majd a pedagógusokat, mint ahogy azt most teszi azzal, hogy a nemzeti költségvetésből nem fordít kellő forrást gyermekeink oktatására.
A minisztérium a közzétételtől számítva 8 napig, március 10-ig várja a véleményeket a többszáz oldalból álló részletes jogi dokumentumokra, miközben ezekről érdemi, közérthető tájékoztatás nincs, az összefoglaló és indoklás csak általánosságokat tartalmaz, a szakmai és érdekvédelmi szervezeteket érdemben nem vonták be az anyag előkészítésébe. A folyamat nem tekinthető érdemi társadalmi vitának, szülőként és pedagógusként úgy érezhetjük, hogy már megint a fejünk felett döntöttek.
Azt javasoljuk, hogy szülőként fejezzük ki tiltakozásunkat a Belügyminisztériumnak küldött levéllel, melyhez honlapunkon mintát tettünk közzé, hogy ezáltal véleményünket hivatalosan is dokumentáljuk és esélyt adjunk a változtatásra. Egyúttal támogassuk a témában megjelent petíciót is.